Modern Stadstrafik nr 4/2020

Lund – Sveriges senaste spårvägsstad
Tvärbanans Kistagren – Körklart till Bromma flygplats.
Batteribussar – det borde gå att köra längre.
Läs här, klicka på länken: https://www.modernstadstrafik.se/wordpress/wp-content/uploads/2021/05/MS-4-2020-low.pdf
Sveriges nya spårväg: När Åsa-Hanna kom till Lund
Den 29 juli 2020 fick Sverige i praktiken en ny spårvagnsstad. Då levererades, efter en lång
transport från tillverkaren CAF i Spanien, den första spårvagnen till den nya spårvägen i
Lund. Andra vagnen kom någon vecka senare………………………………………………………………………. 4
Resandeutveckling i Sverige:
Störst ökning där det tidigare var lågt
Resandeutvecklingen i landet följer inte tidigare trender. De städer som tidigare ökade
mest, redovisar minskningar, medan städer som tidigare har legat lågt, nu ökar. Spårväg är
det trafikslag som ökar mest, främst i Stockholm……………………………………………………………….10
Tvärbanans Kistagren: Körklart till Bromma flygplats
Den 1 augusti återöppnades hållplatserna Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen. Några dagar
dessförinnan hade den första provkörningen på Kistagrenens nattetid genomförts fram
till den kommande första etappändhållplatsen Bromma flygplats………………………………………18
Spårvagnars livslängd: Skrotfärdiga duospårvagnar i Paris?
Enligt en intern rapport från regionens kollektivtrafikhuvudman kommer 15 Siemens
Avanto-duospårvagnar från 2006 att efter endast 17 års trafik snart att ersättas av 11
nybyggda Dualis-vagnar från Alstom. ………………………………………………………………………………….24
Batteribussundersökning: Det borde gå att köra längre!
En ny holländsk studie redovisar några erfarenheter från drygt 100 undersökta batteribussar
i trafik i landet, avseende främst energiförbrukning vid olika utomhustemperaturer och
dagliga körsträckor………………………………………………………………………………………………………………………………28
Rulltrappor i kollektivtrafiken: Vertikaltransport på gott och ont
Leif Stolt ägnar coronatiden delvis åt att filosofera över rulltrappors betydelse och utveckling
genom åren och på skilda platser i världen. Långa rulltrappor är inte ofarliga, får vi
bland annat veta……………………………………………………………………………………………………………………31