Modern Stadstrafik nr 3, 2025

Köpenhamn: Letbanen i provtrafik
Hösten 2025 öppnar den första etappen av den nya spårvägen i Köpenhamn, Letbanen, en tvärförbindelse i väster som bland annat knyter ihop sex S-tågsstationer, ett stort sjukhus och flera köpcentra. Under
2026 öppnar hela linjen, 28 kilometer lång, från Lundtofte i norr till Ishøj i söder
Nancy: Åter trådbussar i staden
Till en måttlig budget byggdes den nya trådbusslinjen i Nancy och togs i trafik den 5 april 2025. Dubbelledade trådbussar bedömdes vara en kostnadseffektiv lösning för de 45 000 dagliga passagerarna
Helsingfors: Mer pang för pengarna
I Helsingfors står spårvägen högt i kurs, både den klassiska och de nya snabbspårvägarna
som breder ut sig i regionen. Med spårvägar får man avsevärt mer trafik för pengarna,
jämfört med kostsamma tunnelbanor
Paris: Hur spåransluta flygplatsen Orly?
Hur ska man bäst ansluta en stor internationell flygplats med den närbelägna världsmetropolen?
Hur gör man om det finns ytterligare en jätteflygplats, fast på andra sidan om staden?
I Paris har under mer än ett halvsekel de flesta färdmedel varit aktuella
Dubbeldäckare: Att resa på höjden
Gatuutrymmet i större städer har ofta varit en bristvara. För att effektivare utnyttja gatuutrymmet
blev en lösning att bygga bussar och spårvagnar i två våningar. Leif Stolt ger
några exempel och minns hur det var att köra dubbeldäckare i Stockholm
Lübeck: Dags för modern spårväg?
Även i Lübeck diskuteras att införa modern spårväg. Fyra linjer skulle från omgivningen
passera över den centrala ön med historisk stadskärna och mycket smala gator. Trånga
passager komplicerar projektet, som har en inte obetydlig prisnivå