Modern Stadstrafik nr 5/2020
Köpenhamn får tvärbana.
Ny spårvagnstyp i Göteborg: M33.
Bergen satsar på sina trådbussar.
Norra Djurgårdsstaden i Stockholm behöver spårväg av kapacitetsskäl.
Läs här, klicka på länken: https://www.modernstadstrafik.se/wordpress/wp-content/uploads/2021/05/MS-5-2020-low.pdf
Köpenhamns nya spårväg: Här byggs en tvärbana
Nu gör spårvagnar åter intåg i den danska huvudstaden, men nu som ”letbane”. Sidan 4.
M33 har kommit till Göteborg
Olle Ek tog tåget till Göteborg och fick en provtur med nya spårvagnen M33 nr 490. Sidan 8.
Bergens trådbussar: Nya bussar och linjeförlängning
Trådbusstrafiken i Bergen byggs ut och nya trådbussar har anskaffats.
Sidan 10.
Lund: Elvägen invigd, spårvagnar rullar i prov- och verifieringstrafik
I juni invigdes elvägen i Lund, prov- och verifieringstrafik genomförs på spårvägen. Sidan 13.
Norra Djurgårdsstaden: Spårväg krävs av kapacitetsskäl
I Norra Djurgårdsstaden krävs spårvägskapacitet i form av 60 meters spårvagnståg. Sidan 18.
Paris: Nya pendeltåg i två våningar
I oktober presenterades nya pendeltåg för RER-linjerna D och E i Paris. Sidan 22.
Trafik i storstad: Slår pendeln tillbaka?
Analys av utveckling inom den svenska kollektivtrafikens organisation i större städer.
Sidan 26.
Paris: Flygande taxi inom tre år?
Flygande taxi kan i Paris vara möjligt inom två till tre år.
Sidan 30
.
BRT? Det blev bara en ”BRT Light”
”Stockholms första BRT-linje” invigdes i augusti, men det blev bara en lättversion
Sidan 31.
Att läsa + Mässor och konferenser
Angelägen litteratur med anknytning till kollektivtrafik och stadsbyggnad.
Sidan 34.