Modern Stadstrafik nr 5/2019
Spårväg City i Stockholm: Resenärerna
strömmar till!
Men glest med spårvagnar på Nordic Rail.
Tredje Metro-linje i Köpenhamn.
Läs här, klicka på länken:
https://www.modernstadstrafik.se/wordpress/wp-content/uploads/2021/05/MS-5-19-low.pdf
Spårväg City i Stockholm: Fördubblat resande
Sedan förlängningen av Spårväg City i Stockholm, för ett drygt år sedan, har antalet passagerare
på linjen fördubblats vissa tider på året, så att kapacitetsbrist uppstår…………………..4
Nordic Rail i Jönköping: Var är alla spårvagnar?
Nu var det länge sedan riktiga spårvagnar visades på Elmia. Vart har lokal spårburen kollektivtrafik
tagit vägen? Det kunde man ibland undra på järnvägsmässan Nordic Rail………. 8
Tunnelbanan i Köpenhamn: Nu är tredje linjen invigd
I slutet av september invigdes Köpenhamns tredje tunnelbanelinje, Metrocityringen. Den
är en ringlinje, med mycket tät trafik, mellan två och tre minuters intervall……………………….14
Nästa Öresundsförbindelse:
Bygg ytterligare en järnväg!
Hur ska nästa Öresundsförbindelse utformas? Intressantast vore att på sikt bygga ytterligare
en järnvägsförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn…………………………………………….. 20
Köpenhamns unika tunnelbanestruktur: Ringlinjer är undantag
Att driva en kollektivtrafiklinje i form av en ring kan vid första påseende tyckas genialt,
men visar sig i praktiken problematiskt. Därför finns ytterst få ringlinjer…………………………23
Sanningar inom kollektivtrafiken:
Vad är det som kostar?
På Kollektivtrafikdagen diskuterades ”Kostnadsbomben” i kollektivtrafiken. Men något
svar på hur bomben skulle kunna förvandlas till en hållbar lösning gavs ej……………………….24
Zürichmodellen: Ett gott exempel
Kollektivtrafiken i Schweiz största stad är i många avseenden en god förebild. Kollektivtrafiksatsningarna
kombineras med restriktioner för biltrafiken………………………………………………………..………………………….28
Ny trådbusslinje i Rom: Äntligen invigd, efter lång väntan
Leif Stolt reste till Rom för att inspektera den nya bussbanan som trafikeras med trådbussar,
som även kan framföras i dieseldrift. Den första av tre planerade linjer……………………32