Modern Stadstrafik nr 1–2/2020

Stor elbusskonferens i Berlin: Många frågor men få svar.
Elvgar i fokus på Transportforum. Ny spårväg öppnad i Avignin (F).
Läs numret här, klicka på länken
https://www.modernstadstrafik.se/wordpress/wp-content/uploads/2021/05/MS-1-2-2020-low.pdf
Transportforum 2020: Nu är det elvägar som gäller
Transportforum i januari i Linköping inleder trafikåret, så även 2020. Denna gång var elvägar
i blickpunkten. Tidigare favoritämnen som självkörande fordon fick stå tillbaka……………4
Elbusskonferens i Berlin: Många frågor men få svar
Viss rädsla för våldsamt ökande kostnader för busstrafiken är ett av intrycken som består
efter den stora elbusskongressen i Berlin i februari……………………………………………………………..8
Batteritrådbussar i Eberswalde:
Elektrifiering på enklaste sätt
Städer som har trådbusstrafik har utmärkta möjligheter att elektrifiera även andra busslinjer
med nya batteritrådbussar som laddas smart, under färd……………………………………………..14
In Motion Charging, IMC: Att ladda under färd
Att låta dyra batteribussar under trafiktid stå overksamma på grund av tvingande batteriladdning
är ingen bra idé. Det finns bättre alternativ: laddning under färd………………………..19
Nya spårvägen i Avignon: Trafikstart efter viss tvekan
Det skulle bli två spårvägslinjer, med trafikstart 2016. Sedan ett BRT-system. Sedan spårväg
igen. Men den 19 oktober 2019 kunde den nya spårvägen i Avignon invigas…………………….24
Linjenummer i Berlin: Kodnyckel önskas
Att tydligt signalera vilken linje en buss eller spårvagn trafikerar är inte så svårt. Att välja
ett logiskt system för linjebeteckningar tycks svårare. I Berlin krävs en kodnyckel………….31
U-Bahn Wittenbergplatz: Vinförsäljning, men sämre med biljetter
Leif Stolt besökte U-Bahnstation Wittenbergplatz i Berlin och uppskattade den ålderdomliga
arkitekturen, samt vinförsäljningen i kiosken, där dock biljettutbudet är reducerat……32