Modern Stadstrafik nr 1-3/2019
Hur ska elbussar komma in i Stockholmstrafiken?
Läs i detta nummer:
https://www.modernstadstrafik.se/wordpress/wp-content/uploads/2021/05/MS-1-3-2019-low.pdf
Johan Larsvall, Idesign: Utgå från passagerarna!
Nordisk formgivning och nordiskt ljus är några av utgångspunkterna för företaget Idesigns
arbete inom kollektivtrafiken. Bland aktuella projekt noteras en nordisk spårvagnsdesign….4
Spårvägsforum i Uppsala:
Två dagar med sikte på framtiden
Uppsalas framtidsinriktade spårvägsplaner gjorde mötesstaden till rätt val, med utfärd till
intressanta målpunkter utmed de planerade linjesträckningarna…………………………………………8
Spårvägen i Lund:
Snabb utveckling ger allt mer spårvägskänsla
Reservera söndagen den 16 augusti 2020 för invigningen av den nya spårvägen i Lund!
Arbetet går fort och banan ska enligt tidsplanen slutbesiktigas i november 2019…………….. 12
Elbussar i Stockholm: Stor utredning föreslår stegvis introduktion
En stor utredning om eldrivna bussar i Stockholm rekommenderar stegvis introduktion,
med depåladdade bussar för ”röda” linjer, och kanske IMC-teknik för stomlinjer…………….. 19
Elbussar i Paris: Europas största beställning
Tre franska tillverkare får leverera mellan 200 och 800 batterifordon till Parisregionens
bussnät. Två av modellerna är tolvmeters standardbussar, den tredje Alstoms Aptis………… 25
Rapport från VTI: Hur bygger man bäst en spårväg?
VTI har presenterat underlag för kommande riktlinjer för spårvägar i Sverige. Underlagen
har samlats in i Sverige, Tyskland och Frankrike. ………………………………………………………………..26
Nytt planeringsverktyg för BRT: Hur klassificerar man BRT?
Ett examensarbete vid LTH presenterar ett nytt planeringsverktyg för BRT. …………………..28
Ständigt dessa hajpar: Från spårtaxi till självkörande bilar
Självkörande fordon har ersatt spårtaxi som hajp, kanske även inom kollektivtrafiken. ……30
Ståplatsvagnar: Nu ska vi tvingas stå i tunnelbanan!
Leif Stolt klagar över att nya vagnar till Stockholms tunnelbana har för få sittplatser. ……..32