Modern Stadstrafik nr 4/2021

Köln byter sina spårvagnar i förtid

Efter ovanligt kort tid, endast ca 25 år, har man i Köln beslutat ersätta sina spårvagnar av typ K4000 med nya, extra långa, spårvagnar.

Läs här, klicka på https://www.modernstadstrafik.se/wordpress/wp-content/uploads/2021/09/MS-nr-4-21_low-1.pdf

Nya spårvägen i Tammerfors öppnad för trafik

Som planerat kunde den första etappen av den nya spårvägen i Tammerfors invigas den 8 augusti, med passagerartrafik från den 9 augusti. Projektet har kostat 34 miljoner euro mindre än beräknat och kunde dessutom öppna enligt tidplan. Redan innan trafiken på den första delen hade startat beslutade man att bygga vidare västerut. Som vid de flesta nya spårvägar läggs också i Tammerfors stor vikt vid att skapa attraktiva gaturum med gågator och minskad ´biltrafik.

Spårvagnsupphandling med kompetens

Rune Kjenstad berättar om hur Trondheim lycjkosamt shoppade spårvbagnar för 37 år sedan. Vagnar som är ”still going strong”!

Bus Bunching

Aktiv trafikledning kan motverka att bussar klumpar ihop sig på gatorna, Peter Kronborg reder ut hur det kan ordnas.

Stororder på batteribussar för Paris

Tio spårvägar i Paris. Men inget nät.

Patrick Laval rapporterar.