Modern Stadstrafik nr 6/2015

MS62015 omslagLidingöbanan – nu mer järnväg än på järnvägstiden

Efter elva månaders försenad trafikstart rullar nu Lidingöbanan, efter modernisering av bana och vagnpark. I praktiken blev den nya spårvägen Lidingöbanan en liten järnväg, nu mer järnvägslik än när den formellt klassades som järnväg. De nya vagnarna ger ett rymligt och luftigt intryck. Barnvagnar är nu lätta att ta med. Läs mer: MS62015 4-7

Nya spårvägen i Angers: Planerar för ytterligare en linje

Det har gått knappt fem år sedan den nya spårvägen invigdes i Angers. Antalet passagerare ökar och nu planeras för ytterligare en linje. Vi gjorde ett återbesök för att ta del av senaste utveckling. Läs mer: MS62015 10-13

Nu är det trångt på spårvägen i Besançon

Efter ett drygt års trafik är den nya spårvägen i Besançon väl utnyttjad. Denna underdrift indikerar att det är dags att förlänga de korta spårvagnarna såsom ursprungligen avsågs. Positivt är att många av dem som arbetade med spårvägsprojektet alltjämt är i tjänst, nu verksamma inom den dagliga driften av spårvägen; ett utomordentligt bra sätt att behålla och utveckla specialkompetensen inom det smala spårvägsområdet! Läs mer: MS62015 20-22

Ständigt ökande intresse för elbussar

Från många håll kommer rapporter om beställningar av elektriska bussar av olika typer, både konventionella trådbussar och ”visionära” batteribussar. Staden Nantes vill handla upp batteridrivna dubbelledbussar, hittills okända på marknaden, medan Linz och Stavanger satsar på välbeprövad  trådbussteknik. Läs mer: MS62015 28-31

Montréal: Hur många steg återstår?

Till Montréal kan man åka för att titta på tunnelbanestationer som ser ut som de i Paris. Men det är enklare och billigare att åka till originalet. En finess i tunnelbanan i den kanadensiska staden är att det ibland finns upplysningar om hur många steg det är kvar i trappan upp till gatunivån; att glädjas åt eller förtvivlas över? Läs mer: MS62015 32-33

Där busslinjer räknas som tunnelbana!

Leif Stolt åkte till Boston, en av USA:s äldsta städer, med minnen från kolonialtiden. Märkligt är att flera busslinjer formellt räknas som tunnelbana. Och duobussarna är mycket bullriga i dieseldrift. Läs mer: MS62015 34-36