Modern Stadstrafik nr 3/2015

MS 3-2015 omslagLaddad busstrafik:

Med elbuss från Ropsten

I mitten av mars 2015 invigdes trafiken med åtta laddhybridbussar i Stockholm. Bussarna kan köras längre sträckor helt elektriskt, med avstängd dieselmotor. Läs mer: MS 3-2015 s 4-6

Spårvagnsstädernas årsmöteskonferens:

Stadsmiljöavtalen – en ödesfråga

Vid Spårvagnsstädernas årsmöteskonferens i Eskilstuna i slutet av mars anades att branschen höll andan inför besked om utfallen av stadsmiljöavtalen. Läs hela referatet: MS 3-2015 s10-15

 Innovativ kollektivtrafik?

Köp ett – betala för två

Innovativa och futuristiska tekniska lösningar är ofta spännande och stimulerar fantasin. Politiskt kan detta vara en lockande möjlighet att sätta en stad ”på kartan”. Men det gäller att ha is i magen.
I Frankrike, med tradition av våghalsiga tekniska lösningar, finns flera städer som nu konstaterar att man har fått ett fungerande kollektivtrafiksystem, men tvingats betala för två! Följ med på en osannolik resa! Läs mer: MS 3-2015 s 16-20

Translohr i Padova

En skakande upplevelse

I Padova, Italien, har man sedan 2007 kört spårvagnar på gummihjul, ”tram sur pneu”, som den franska termen lyder. Det är också ett franskt koncept, inspirerat av däcktillverkaren Michelin och utfört av företaget Lohr Industrie, numera hos Alstom. Thomas Lange fick en skakande upplevelse ombord… Läs mer: MS 3-2015 s 26-27

Udda spårvagnstrafik

Vätgasspårvagnar

Leif Stolt har återvänt till Karibien för att kontrollera den udda turistspårvägen i Oranjestad på ön Aruba. En vagn körs i batteridrift, en annan med vätgas i bränslecell. Ytterligare en bränslecellsvagn ska komma i trafik. Men verkningsgraden imponerar inte. Läs mer: MS 3-2015 s 28-29