Modern Stadstrafik nr 2/2015

Omslag 2-2015Stockholms tunnelbana: Stor utbyggnad planeras

Stockholms tunnelbaneplaner tar form i en särskild förvaltning. För 25,7 miljarder kronor ska 19 kilometer nytt dubbelspår, nio nya stationer och en depå byggas. Ytterligare ett antal vagnar ska anskaffas. Staten betalar drygt hälften med intäkter från trängselskatter Läs mer: Sid 4-6

Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott:

Sverigeförhandlingarna och stadsmiljöavtalen är våra stora trafikuppgifter!

Riksdagens trafikutskotts nya ordförande, Karin Svensson Smith, har ett stort engagemang i trafikfrågor. De nya stadsmiljöavtalen innebär att staten ställer 500 miljoner per år till förfogande som medinvestering i kollektivtrafik. Här får du veta lite mer om hur och när: Sid 12-13

Danmark snart åter ett spårvägsland!

Samtidigt som det i Sverige tycks vara oändligt svårt att politiskt komma till beslut om nya spårvägar sker en imponerande utveckling i vårt södra grannland. Fyra städer är på gång att anlägga nya ”letbaner” med stort ekonomiskt engagemang från staten. Läs mer: Sid 16-19

Daniel Helldén, Stockholms trafikborgarråd (MP):

Klarabergsgatan blir bilfri

Spårvägsutbyggnaderna i Stockholm kännetecknas av snigelfart. Desto roligare att få besked att Klarabergsgatan vid Åhléns blir bilfri i anslutning till den kommande spårvägshållplatsen. Läs mer: Sid 26-27

Muscat, stad utan kollektivtrafik:

Den perfekta bilstaden

En stad utan kollektivtrafik är inte livsduglig, löd en slogan för ganska många år sedan. Leif Stolt besökte Muscat, en stad utan kollektivtrafik, helt beroende av biltrafik. Drömmen om den perfekta bilstaden blir här snarast en mardröm. Läs mer: Sid 28-29