Modern Stadstrafik nr 6/2013

Omslag 6-2013

 

 

Klart till Solna Centrum!

Nu är den första etappen invigd av Tvärbana norr, Solnagrenen, mellan Alvik och Solna centrum. Söndagen den 27 oktober 2013 var det stor folkfest i Sundbyberg med anledning av invigningen. Under söndagen fick alla provåka utan avgift. Från måndagen den 28 oktober körs sträckan i kvartstrafik, med omstigning i Alvik förgenomresande tvärbanepassagerare. Läs mer: Sid 4

En liten spårvagn för en liten stad

Hur liten kan en stad egentligen vara för att etablera ny spårväg? Frågan aktualiseras i flera franska städer med invånarantal runt 100 000. En av dessa är Besançon, som bygger spårväg genom ett historiskt centrum, och väljer förhållandevis små vagnar (för att vara spårvagnar) i 24 meters längd. Läs mer: Sid 6-7

Mettis – inte buss, inte spårvagn

I början av oktober invigdes i den franska staden Metz ett avancerat busstrafiksystem, Mettis. Projektet har genomförts med hög ambition och kommer definitivt att ge ökade andelar för kollektivtrafiken i staden. Särskilt intressant är dock argumenten för busstrafik och mot spårväg. Det är tvärtemot de argument som används i Besançon som har berättats om på föregående sidor. Läs mer: Sid 18-19

Luas i Dublin

Sedan 2004 finns åter spårväg i Irlands huvudstad Dublin. Nu körs
två linjer, som dock inte har någon fysisk förbindelse. Till största delen framförs spårvagnarna i reserverade stråk. För trafiken finns 66 vagnar, samtliga i längder runt 40 meter. Leif Stolt reste till Dublin och fann en stad med två ansikten. Läs mer: Sid 26-27

The Tram i New York

En spårvagn som inte är en spårvagn, fann Thomas Lange vid ett besök i New York. Istället kunde han njuta av en luftfärd i en kabinbana, som kallas ”The Tram”. Den ansluter Roosevelt Island till Manhattan, och var länge unik i
Nordamerika. Läs mer: Sid 30-31