Modern Stadstrafik nr 6/2012

Nya skånska spårvägar – Lund första stad i kön. Alltjämt leder Lund tidsmässigt arbetet med etablering av nya spårvägar i Skåne. Nu planeras invigning till tidigt 2017. Läs mer: Sid 4-7

Mot Centralstationen. Planerna klarnar för den omkring 500 meter långa förlängningen av Spårväg city i Stockholm, från dagens ändhållplats på Hamngatan vid Sergels torg till Klarabergsgatan, väsentligt närmare centralstationen. Förlängningen kräver vissa speciallösningar för spåranläggningen över Sergels torg, på grund av krav på låg konstruktionshöjd. Läs mer: Sid 18-19

Škoda ForCity: Innovativt är bara förnamnet! En tidigare aldrig skådad konstruktion är Škoda Transportations ForCity. Fullt vridbara boggier och 100 procent lågt golv brukar inte kunna kombineras. Tyst och mjukt smyger den dessutom fram. Läs mer: Sid 25-27

Hagstaden och Karolinska – Dags att bestämma trafiklösning! Odenplans tunnelbanestation klarar inte ökad passagerarbelastning utöver den som tillkommer med Citybanan. En tunnelbanependel till Karolinska och Hagastaden är därmed inte realistisk. Bygg istället spårväg, kopplad till Spårväg city vid Klarabergsgatan. Linjen kan dras vidare mot Solna centrum, föreslås i detta debattinlägg. Läs mer: Sid 30-31

Varför inte cykel på buss? Leif Stolt reste till bilens förlovade land, USA, och fann att det faktiskt var möjligt att ta med cykel på stadsbussen. Likaså i flera städer i Kanada. Om arrangemanget för upphängning från trafiksäkerhetssynpunkt skulle godkännas i Sverige är en intressant fråga. Läs mer: Sid 32-33

 

 

Debatt