Modern Stadstrafik nr 5/2012

Ur innehållet:

 

Nytt möter gammalt.

Också de ”nya” franska spårvägarna börjar komma till åren. I Orléans har nyligen den första linjen, invigd 2000, kompletterats med en andra, invigd i somras. Därmed ges goda möjligheter att se hur det gamla står mot det nya. Kontrasterna är faktiskt inte så stora. Den första linjen har åldrats med värdighet. Läs mer: Sid 4-8

Världens största kollektivtrafikmässa: Innotrans 2012:

Traditionsenligt har årets upplaga av järnvägsmässan Innotrans i Berlin slagit rekord när det gäller både antalet utställare och besökare. Lite i skuggan fanns spårvagnar och tunnelbanetåg. Därigenom blir Innotrans inte bara världens största järnvägsmässa, utan även världens största kollektivtrafikmässa! Läs mer: Sid 12-15

Solaris på spåret!

Många ögonbryn höjdes för några år sedan när busstillverkaren Solaris Bus & Coach tillkännagav avsikten att börja tillverka spårvagnar. Man bör som skomakare bli vid sin läst, var en utbredd reaktion. Att inom kort få leverera spårvagnar till två städer i Tyskland visar kanske ändå att valet var riktigt. Läs mer: Sid 25-27

Framgång ger energi för Spårvagnsstäderna.

Kravet på dubbelprövning av spårvägsprojekt tas bort nästa år. Föreningen Spårvagnsstäderna har haft avgörande inflytande på denna rationalisering. Nu väntar nya uppdrag. Läs mer: Sid 30-31

Londons nya bussar rullar ut.

Nu börjar Londons nya dubbeldäckare synas i trafiken. Modern Stadstrafik har varit på plats och provåkt de nya, avancerade hybriddubbeldäckarna som har en prislapp med imponerande högt belopp. Läs mer: Sid 32-33